...Бо се ж ми походимо вiд Дажбога...

Язичництво

Життя
РУНВіри

Число 20
Січень 11003 р. Д.

Напишіть нам

Незалежне Iнтернет-видання. Київ.
    Документально
    Досліджуємо МАГА ВІРУ
    Вчення РУНВіри
    Проповідь
    Згадаймо
    Знай наших!
    Поезія
    Мудрість
    Радимо задуматись
    Так має бути
    Про наболіле
    Нагально
    Події
    Cправи косацькі
  А насправді було так
    Між іншим
    Без коментарів
    Варто знати
    Обережно, отрута!
    А чули, що...
    Нам пишуть
    Народ сміється
    Головна сторінка

 

Різдвяна містерія

Вечірні сутінки присіли на місто і грудневий безсніжний холод забився між будинками. Святвечір запалив свої ліхтарі і покликав рідновірів до затишку родинного тепла. Як одна велика сім’я зібралася святкувати Різдво Світла Дажбожого і громада «Сонячна». Трохи втомлені довгим чеканням цієї миті, схвильовані від передчуття Світлого Свята, загомоніли десятки голосів, прикрашаючи приміщення, де мало все відбутися, святковий стіл і жертовник, де рунтати прочитають молитви, розкажуть про зустріч Різдва нашими далекими Предками і оголосять внесення Дідуха та Короваю (імпровізованого сонечка з дванадцятьма місяцями).

Рідна Віра– О, Предки рідні й любі мої, Ви гордість моя несказанна, люблю я Ваші духовні дерзання, люблю я Ваші невинні помилки і шукання, і горджуся я, що мені життям дане право Вашу велич прославляти…

Найсвятіша мить внесення Дідуха до господи – це початок свята – символу Роду нашого, символу Різдва. Дідух несе найпочесніший старійшина громади пан Орій, попереду нього юнак Володар несе свічку, а замикає процесію юнка Рідна, яка гордо і врочисто вносить Коровай, як сонечко теплий.

Сніп-Дідух поставлять на Покуті – він опікун і охоронець Роду. У цю божественну ніч Дажбог і Душі Предків сидітимуть у Снопі разом з господарями і їх дітками. І горітиме свічка на столі – частка Всеподателя Дажбога.

Рунтати зачитують молитву і всі приступають до Вечері починаючи кутею та варом. Дванадцять страв на столі, як дванадцять місяців в році і для кожного місяця страва. Кожну потрібно спробувати, але спочатку через відчинене вікно закликаються Предки, що вже покинули нас, відійшовши до Вічного Царства, кличеться Сонце з Місяцем і зорями, кличеться і мороз кусючий.

Тоне застілля в піснях і гомоні веселім, в славленні Дажбога, Сонця, Землі-неньки, людини та її життя, любові та праці.

НаціоналізмДовго тягнеться Свята Містерія ночі, бо не можна спати, аби не проґавити свого щастя, яким обдарує онуків своїх Дажбог.

І цілу ніч не перестане горіти свічка на столі, а після Святої Вечері залишаться на столі і кутя, і вар, і ложки, бо Душі Дідів-Опікунів Роду знову зберуться і ще раз сядуть за Святу Вечерю разом з Дажбогом.

І щороку, коли сонце повертає на літо, приходить ця чарівна ніч сповнена магії і краси, святости і безкінечности, як безкінечний Всесвіт Датель Буття.

Святий Вечір в зорях сивий,
Заблукав поміж домами
І до кожної родини
Привітавсь з жита снопами.

Дідух, внесений врочисто,
Сів поважно на покуті –
Сам Дажбог прийде в це місце
Повечеряти в господі…

…Ні не спить господар ніччю,
Бо ось-ось прийде Дажбог
Й освятить його обійстя
Дасть добробут і любов.

Тільки діток колисає
Святий Вечір у яслах,
І до них Бог завітає
В кольорових, теплих снах,

Щоб росли сміливі й чемні,
Пам’ятали свій звичай,
І Дажбогові на радість
Приносили онучат…

…Дідух посмішку вусату
Приховав між колосків –
Він учора гостей в хату
Запросив і обігрів.

Славний рід наш Оріянський
Не загине на Землі,
Доки звичаї прадавні
Пошановують усі.

Сніг кружляє на дорозі,
Сонце стелиться до ніг –
Із Різдвом, онуки Божі,
Хай живеться вам сто вік!

Але на цьому свята зимові рідновірів ще не закінчуються – вінцем всього є день, коли Сонце стає найближче до Землі і освячує воду – джерело життя. В передвечір цього дня споживається так звана голодна кутя, а ранок збирає рідновірів на обряд освячення води.

СиленкоГромада «Сонячна» зібралася на березі Дніпра – святої ріки для кожного українця. Сонце одним оком визирнуло з-за сивих снігових хмар, оглянувши засніжені пагорби і скуті першим, ще досить тонким льодом, води Дніпра. Сонце, вирубане з льоду і пофарбоване калиновим варом, засяяло, заіскрилось у відповідь справжньому небесному світилу, що вже зникло за хмарами, заховалось за білими пухнастими сніжинками.

Рунтати біля жертовника зачитали молитви і за обрядом освятили води річкові і людей, бо ж вони на 80% складені з тієї самої води – основи життя.

У вирубаній ополонці умилися побратими і посестри. Омилися на здоров’я і злагоду у святих водах Дніпрових. Два найсміливіших з учасників свята занурилися в обійми холодного святого Джерела Життя. Їх не злякав січневий холод, пустотливий мороз, який хапав сміливців за плечі, носа і щоки, перевіряючи на стійкість.

Кожний зі свята поніс додому хоч літр освяченої води, бо знають рунвісти, що крапля цієї води цілющіша за хімічні ліки і зарадить при недузі, бо у воді сила самого життєдайного сонця, що осяяло свято Водосвяття легким променем з-за хмар.

На цьому закінчились Різдвяні свята. Відспівалися веселі колядки, до літа повернуло Сонечко збільшуючи кожен день хоч на хвилину. Але ще до Нового Року постоїть Дідух в хаті, хоч і спалений частково у передвечір Водосвяття.

Р. ІВАЩЕНКО