...Бо се ж ми походимо вiд Дажбога...

А насправді...

Число 41
Листопад 11010 р. Д.

Напишіть нам

Незалежне Iнтернет-видання. Київ.
    Вчення РУНВіри
    Документально
    Життя РУНВіри
    Думи мої...
    Згадаймо
    Знай наших!
    Поезія
    Мудрість
  Радимо задуматись
    Так має бути
    Погляд
    Про наболіле
    Українські реалії
    Події
    З приводу
    Між іншим
    Без коментарів
    Відверто
    Обережно, отрута!
    А чули, що...
    Нам пишуть
    Народ сміється
    Головна сторінка
 

Ще раз про однобожжя

Мага ВіраНаші недоброзичливці, як в Україні є такі, так і в Московії, зліпили дуже примітивну, як чорне й біле, схему: мовляв є релігії арійські (і вони багатобожні) і семітські (які єдинобожні), і в ці дві шухляди вони намагаються втулити весь огром світової релігійної і філософської думки. Ця ідея, скоріше за все, належить дуже популярному в слов’яно-язичницьких колах Істархову. Звичайно, більш-менш серйозні мислителі й релігієзнавці над цією, з дозволу сказати, класифікацією посміються та й по всьому, однак більшостi простих рідновірів, не надто заангажованих у високі матерії, може здатися це досить правдоподібним.

Істархов цю думку запустив із-за власної обмежености, а ще аби показати буцімто перевагу давньоруської віри над сучасними пануючими монотеїстичними релігіями. Наші ж місцеві недоброзичливці це радісно підхопили. Однак головним мотивом поширення тут цієї качки вже було інше, а саме скомпрометувати єдинобожну РУНВіру, прив’язавши її до семітського богорозуміння, і таким чином перехопити її сповідників, які клюнуть на подібну «мудрість».

А й справді ніби все сходитиься: Юдаїзм, Християнізм та Іслам – релігії монотеїстичні (принаймні вони себе так позиціонують; адже назвати Християнізм релігією монотеїстичною, будучи при здоровому глузді, аж ніяк не можна, – але менше з тим), а ось на наших землях, і у всій Європі колись був ніби політеїзм, та й в Індії зараз він присутній. Дійсно, частково це так. Але лише частково, бо в цьому питанні дуже багато різних нюансів, котрі такий поверховий погляд практично спростовують.

Я не буду довго на цю тему поширюватися, але в Індії, наприклад, там незбагненний конгломерат різноманітних богорозумінь, де поряд з політеїзмом все ж таки, покладемо руку на серце, більше течій саме монотеїстичних, або умовно-монотеїстичних, не кажучи вже про монотеїстичні сикхізм, бабізм, багаїзм тощо. Щодо України, то багато дослідників, та й сама Галина Лозко, доводять на основі аналізу все тієї ж Влескниги, що на наших землях був зовсім не політеїзм, а т.зв. генотеїзм, який був перехідною ланкою від примітивного (як у старій Греції, наприклад) політеїзму до монотеїзму.

Це підтверджує також і Лев Силенко в Мага Вірі: 9. 53: «У «Ведах» існує архаїчний політеїзм: віра, що богів багато. У «Ведах» існує монотеїзм: віра, що є один Бог. У «Ведах» існує генотеїзм: віра, що богів багато, але в один час діє тільки один Бог. Ведична духовна всесвітність рідної віри України (Руси) була неправильно трактована тими дослідниками, які проявили однобічність, бачачи в Ній тільки політеїзм, або тільки монотеїзм чи тільки генотеїзм».

Але знову ж таки – менше з тим… Звернемося наразі до давньої орійської релігії Персів – Зороастріянізму.

«Спітама Заратустра – реформатор віри ведійської. І творець нових пояснень великої ведійської духовости. Він – основоположник монотеїзму (однобожжя). Лоренс Миллс у книзі «Зороастер, Филон, Ахамениди і Ізраель», виданій в 1906 році в Бомбеї, пише: «Правдивість мислення, опіки, смерти – це головна глибина Зароастри, яка стала провідною істиною всіх релігій». Провідною істиною юдаїзму, християнізму, могаметанізму? Що це значить? Хіба юдейський монотеїзм в епоху життя Заратустри ще не був завершеним? Ні» – так говорить Учитель Силенко в МАГА ВІРІ: 13.77–78.

«Рабіни, чуючи, що сповідники Заратустри кажуть: «Агура Мазда – Господь Бог Ірану і Творець і Володар Світу», увели й у «П’ятикнижжя Мойсея» поняття, що «Ягве – Господь Бог Ізраеля, Творець і Володар Світу» (МВ: 14. 134).

«Сірас Н. Ґордон (відомий дослідник біблійних скриптів) у книзі «Перед Біблією» пише (на сторінці 190), що поняття справедливости в значенні «Бог» і поняття зла в значенні «Сатана» були жидам незнані. Коли жиди почали про ці духовні поняття писати, то їх «Звичайно позичили від Заратустріянізму». Професор Ганс Ґутнер у книзі «Релігія і Постава Індо-Европейців», виданій в 1966 році в Лондоні на сторінці 71 пише, що «На основі Індо-Іранської віри у старих богів Спітама Заратустра в історії релігій створив десь в 9 столітті перед Христом першу науку і віру в єдиного Бога» (МВ: 14. 135).

«Він (Ґутнер) доводить, що ідея віри в одного Бога позичена семітами в оріян. Тим, які б хотіли спростувати твердження Ґутнера, згадуючи фараона Аменхотепа Четвертого, який хотів у Єгипті встійнити віру в одного Бога, хочу сказати: проголосити віру в одного Бога – справа одна, а теософічно її обґрунтувати – справа друга. Релігійна реформа Аменхотепа Четвертого потерпіла невдачу, не отримавши підтримки від жерців Єгипту» (МВ: 14. 136).

«Енциклопедія Британіка» (у книзі 23, видання 1973 року) на 1013 сторінці пише, що «Зороастріянізм, спеціяльно в демонології, ангеології і есхатології, вплинув на юдаїзм від часу перебування жидів на вигнанні». Ґеорґ Віллям Картер на сторінці 65 (у книзі «Зороастріянізм і Юдаїзм», виданій в 1970 році в Ню Йорку) пише, що «Для жидів була приманливою концепція Агура Мазди, концепція ангелознавства, імена біблійних ангелів – жидівські (Михаел, Гавриел та інші). Та жиди, взявши головну концепцію ангелознавства від зороастріян, оформили її згідно з поняттями своїх звичок і обрядів. У проявленні ідей ангелознавства Юдаїзм був глибоко зобов’язаний Персії» (МВ: 14. 138).

Ось так Учитель методично, по поличках, розклав походження головних положень жидівського монотеїзму саме від орійської релігії Зороастріянізму. Єдино, що потрібно додати, – і на це вказують багато дослідників Тори, у тому числі й Іван Франко, – в П’ятикнижжі Бога називають то в однині (Ягве, Саваот), то в множині (Ельогім), що зайвий раз доводить, що навіть у часи, коли це саме П’ятикнижжя збивали докупи, не було серед жидів абсолютного монотеїзму, а був конгломерат різних богорозумінь, котрий вже пізніше переплавився в струнке єдинобожжя.

Тому потуги Істархова та наших вітчизняних недоброзичливців зробити таку примітивну класифікацію релігій не мають під собою жодної підстави. Адже світ не абсолютно чорний з білим – у ньому є як сірі проміжні півтони, так і ціла гамма барвистих кольорів.

І це дуже добре.

р. ЯРОМИСЛ