|
Колодар
Свят і Пам'ятних Дат РУНВiри
на 11011 рік Дажбожий (2011/2012 рр. адм.)
1
Березня, Вт
|
|
Новий
рік. Благовіщення.
|
9
Березня, Ср
|
6
Березня, Нд*
|
День
Тараса Шевченка.
|
21
Березня о 01 год 21 хв за Києвом
|
Весняне
рівностояння дня й ночі.
|
21
Березня, Пн
|
|
Новолітування.
Свято Ярила.
|
27
Березня, Нд
|
|
Жайворонкова
Неділя. Святкується
у неділю після рівностояння.
|
10
Квітня, Нд
|
|
Вербна
Неділя.
Святкується за тиждень до Великодня.
|
11
Квітня, Пн
|
|
Білий
Тиждень.
Святкується з понеділка після Вербної Неділі.
|
17
Квітня, Нд
|
|
Великдень.
Воскресіння Світла Дажбожого.
Святкується через три повних тижні після рівностояння.
|
24
Квітня, Нд
|
|
Навський
Великдень. Провідна Неділя. Святкується
через тиждень після Великодня.
|
28
Квітня, Чт |
24
Квітня, Нд*
|
День
Охорони Животини (Тваринного Світу).
Святкуємо останньої неділі Квітня.
|
2
Травня, Пн
|
1
Травня, Нд*
|
День
Тата Оря. Свято Весни.
Cвяткуємо першої неділі Травня.
|
21
Травня, Шс
|
22
Травня, Нд*
|
День
Рослинного Світу.
Святкуємо через 5 тижнів після Великодня.
|
26
Травня, Чт
|
29
Травня, Нд*
|
Обхід
Зеленої Ниви. Святкуємо
через 6 тижнів після Великодня.
|
5
Червня, Нд
|
|
Клечальна
Неділя. Зелені Свята.
Святкуємо через 7 тижнів після Великодня.
|
21
Червня, Вт
|
|
Купальська
Ніч
(з 21 на 22 Черв.).
|
21
Червня о 20 год 16 хв за Києвом
|
Літнє
сонцестояння.
|
22
Червня, Ср
|
|
Свято
Купала.
|
7
Липня, Чт
|
10
Липня, Нд*
|
День
Лицаря-Царя Святослава.
|
12
Липня, Вт
|
17
Липня, Нд*
|
День
Жертводавця.
|
24
Липня, Нд
|
|
Зажинки.
Початок Жнив.
Святкуємо четвертої неділі Липня.
|
21
Серпня, Нд
|
|
День
Обжинок. Кінець Жнив.
Святкуємо третьої неділі Серпня.
|
24
Серпня, Ср
|
|
День
Запалення Учителем Священного Вогню Української Духовної
Революції.
|
27
Серпня, Шс
|
28
Серпня, Нд*
|
День
Івана Франка.
|
23
Вересня, Пт
|
|
День
Подяки Землі. Свято Врожаю.
|
23
Вересня о 12 год 04 хв за Києвом
|
Осіннє
рівностояння дня й ночі.
|
27
Вересня, Вт
|
25
вересня, Нд*
|
День
Святого Письма МАГА ВІРА.
День Учителя. День Святині Пророка.
|
14
Жовтня, Пт
|
16
Жовтня, Нд*
|
День
Юних Народних Звитяжців.
|
27
Жовтня, Чт
|
30
Жовтня, Нд*
|
День
Слави Народних Богатирів.
Святкуємо останньої неділі Жовтня.
|
5
Листопада, Шс
|
6
Листопада, Нд*
|
День
Народного Гніву.
Святкуємо першої неділі Листопада.
|
25
Листопада, Пт
|
27
Листопада, Нд*
|
День
Пам'яти Учителя. День Переходу Лева Силенка у Вічність.
|
12
Грудня, Пн
|
11
Грудня , Нд*
|
День
Матері Лель.
|
22
Грудня, Чт
|
|
Свята
Вечеря.
|
22
Грудня о 07 год 30 хв за Києвом
|
Зимове
сонцестояння.
|
23
Грудня, Пт
|
|
Різдво
Світла Дажбожого.
|
4
Січня, Ср
|
|
Водоосвячення.
Свято Дани.
(точка перигелію).
|
11
Січня, Ср |
|
Щаслива
дата рунвірівського Колодара 11.11.11011.
|
25
Лютого, Шс
|
26
Лютого, Нд*
|
День
Лесі Українки.
|
26
Лютого, Нд
|
|
Обрітенська
Неділя.
Святкуємо останньої неділі Лютого.
|
ПРИМІТКА:
* – зірочкою позначено день святкування
відповідного свята в неділю, коли
немає можливости святкувати у будень.
Коментарі
щодо дат святкування
Всі
свята РУНВіри умовно можна поділити на 4 частини:
1.
До цієї частини свят відносяться свята,
котрі чітко прив’язані до астрономічних і календарних точок,
і, отже їх не можна переносити, а потрібно святкувати в той
же день, як зазначено:
–
Новий Рік святкується лише
1 Березня. Свято настання календарного (господарського) Нового
року.
–
Новолітування, Свято Ярила
– пропонуємо нове свято, котре святкується в день весняного
рівнодення. Це свято магічного, сакрального приходу Нового Літа.
Тому, вважаю, що у майбутньому й Новий Рік потрібно святкувати
буде саме в цей день, але це можливо буде втілити тільки разом
з розробкою нового порядку відліку часу, коли початок року буде
припадати на рівнодення (котре й стане 1-м Березня), як і у
всих індоєвропейських культурах. Новоліття – це день,
котрий вперше стає більшим ночі. Коли астрономічний
момент рівностояння дня й ночі (рівнодення) припадає в ніч до
сходу Сонця, то Новоліття слід святкувати в день, який настає
після сходу. Коли ж момент цей буде вдень, після сходу Сонця,
то Новоліття повинно бути того ж дня.
–
У зв’язку з цим цілком логічно було би і Щедрий
Вечір святкувати саме у переддень Новоліття, а не
календарного нового Року 1 Березня.
–
Свято Купала – день
після найкоротшої (Купальської) ночі. До якої
півночі (саме півночі, тобто не 24–00 за Київським часом, а,
коли точно, середньої точки між заходом і сходом Сонця – 01–00
ночі) ближче точка сонцестояння, та ніч і повинна бути Купальською,
а свято Купала, відповідно, – після цієї ночі. Тобто коли момент
сонцестояння припадає на час від опівночі до опівдня (середини
дня, якщо точно), то свято Купала буде в цього ж дня, коли після
опівдня, – то наступного.
–
День Подяки Землі – День
закінчення літа й приходу осені. Це
день, котрий стає меншим ночі. Коли астрономічний
момент рівностояння дня й ночі (рівнодення) припадає вночі (до
сходу Сонця), то День Подяки Землі слід святкувати того дня,
який наступає після сходу. Коли ж момент цей буде вдень, то
День Подяки Землі має бути цього ж дня.
–
Різдво Світла Дажбожого – це день,
що йде після найкоротшого дня. Коли точка сонцестояння
припадає, приміром, до середини ночі з 21 на 22 Грудня (саме
середини ночі, коли точно, а не 24–00!) , то Різдво має бути
22 Грудня; а коли сонцестояння припадає після середини ночі
з 21 на 22 Грудня, але до середини ночі з 22 на 23 Грудня, то
Різдво повинно бути 23 Грудня. Святвечір, відповідно, буде в
передвечір Різдва.
–
Водоосвячення. Свято Дани.
Є два варіанти святкування свята: 1) у день,
коли Земля найближче до Сонця (точка перигелію),
а це в різні роки у проміжку між 2 до 4 Січня. 2) на
дванадцятий день від Різдва, а це 3 чи 4 Січня.
Ми більше схиляємося до того, щоб зігнорувати астрономічну точність
і святкувати за 2-м варіантом, оскільки різниця у цій відстані
до Сонця дуже незначна, а 12-денний цикл Різдвяних свят має
бути витриманим – це вже дуже прадавній звичай.
2.
До другого гурту свят входять свята
Великоднього циклу, котрі прив’язані до Свята
Великодня і рівностояння дня й ночі (рівнодення):
–
Сам Великдень пропонується
святкувати за три повних тижні після
рівностояння дня й ночі (рівнодення), або у четверту
неділю після рівностояння, як і було року 10991-го, коли укладалася
Вчителем Левом Силенком Священна Книга Обрядів. Саме цей час
на середньоукраїнській широті і є часом воскресіння Природи,
Воскресіння Вічного. Саме цієї неділі, за спостереженнями останнього
десятка років, дуже гарна весняна погода.
–
Жайворонкова Неділя святкується
у першу неділю після Новолітування.
–
Вербна Неділя, отже, святкується
у неділю за тиждень до Великодня, Білий
тиждень починається з понеділка після Вербної Неділі,
Навський Великдень святкується
через тиждень після Великодня, День
Рослинного Світу – через п’ять тижнів, Обхід
Зеленої Ниви – через шість тижнів, а Зелені
Свята – через сім тижнів після Великодня.
3.
Свята і пам’ятні дати на честь пророків РУНВіри, а також День
Святослава.
Ці
свята бажано, звичайно, святкувати (відзначати) у той же день
(день народження чи смерти). Однак коли такої можливости немає,
то можна святкувати (відзначати) у
неділю, яка ближча до дня народження (смерти).
4.
Інші свята.
–
День Охорони Животини святкується
останньої неділі Квітня.
–
День Тата Оря, Свято Весни
пропонується святкувати першої неділі Травня.
–
День Жертводавця пропонується
святкувати наступної неділі після святкування Дня Лицаря-Царя
Святослава.
–
Зажинки, Початок жнив пропонувалося
святкувати останньої неділі Липня. Але оскільки у цей час багато
хто вже зібрав хліб (особливо на півдні), то варто перенести свято
раніше, наприклад, на третю (четверту) наділю Липня.
–
День Обжинок пропонується
святкувати у третю неділю Серпня.
–
День Юних Народних Звитяжців
пропонується святкувати у неділю, ближчу до 14 Жовтня.
–
День Слави Народних Богатирів
пропонується святкувати останньої неділі Жовтня.
–
День Народного Гніву пропонується
святкувати першої неділі Листопада.
–
День Матері Лель святкується
у неділю, ближчу до 12 Грудня. Є також свідчення, що Учитель пропонував
це свято святкувати 12 Листопада, що є більш логічним, а 12 Грудня
надруковано у Священній Книзі Обрядів помилково.
–
Обрітенську Неділю пропонується
святкувати останньої неділі Лютого.
р.
Яромисл ІВАЩЕНКО
Слава
Дажбогові! Слава Його Пророку!
Шановні
побратими й посестри, хочу з вами поговорити про Великдень Світла
Дажбожого, а точніше, про дату його святкування. Це тема на
сьогодні є дуже дискусійна і тому вносить серед нас значні різночитання
й непорозуміння. І її давно вже пора якось вирішити.
Я
свого часу, коли мав останню коротку розмову з Учителем, то
ми з ним домовилися якось вибрати час і поговорити про сенс
і дати деяких свят і, найголовніше, Великодня, однак, нажаль,
не встигли…
За
Календарем Учителя на 10991 рік (в Священній Книзі Обрядів)
Великдень святкується 14 квітня. Деякі ортодокси святкують його
щороку саме 14 квітня, який би не був це день тижня. Можливо,
це й правильно, однак тоді Вербну НЕДІЛЮ треба святкувати строго
7 квітня, що далеко не обов’язково припадає на неділю… Я вже
мовчу, що тоді й Жайворонкову Неділю (коли притримуватися строго
того календаря) треба святкувати не конче в неділю. Та й коли
Великдень буде у будень, то багато хто в громаду святкувати
не прийде… Тобто, гадаю, така ортодоксальність не зовсім вірна
і з логічного, і з практичного боку.
Дехто,
хто себе називає рунвістом, зокрема Богдан Островський, святкує
Великдень строго разом з православними християнами, що й коментувати
не варто.
Язичники-багатобожники
зовсім нещодавно вирішили святкувати Великдень просто, а саме
строго на весняне рівностояння (рівнодення), бо вони обмежилися
в трактуванні дати свята етимологією самого слова Великдень,
тобто розуміють це слово не в сенсі значимости цього свята,
а всього лише в сенсі довжини дня. Однак зі слова Великдень,
якщо логічно подумати, зовсім не випливає однозначно, що це
«день, який стає більшим ночі», адже тоді називалось би це свято,
наприклад, Більшдень, чи не так? А слово Великдень
більше би підійшло до свята Купала, коли день дійсно найбільший.
Тут
би можна й не згадувати про язичників, адже у них своя правда,
але вони мають певний вплив на багатьох рунвістів і заводять
їх на манівці. Однак, будьмо чесними, 20/21 березня немає ніякого
ВІДРОДЖЕННЯ ПРИРОДИ і зазвичай лежить сніг! Який же тут Великдень?
До того ж у народі зберігся обряд т.зв. Обливаного понеділка
наступного дня, коли люди, жартуючи, обливали один одного водою,
однак коли сніг і мороз, то жарти це доволі небезпечні…
Але
повернемося до рунвістів. Громади «Хмельницького» об’єднання
святкують Великдень у неділю після першого повного місяця після
рівнодення, тобто вони сюди примішали чомусь ще й Місяць, як
в Юдаїзмі/Християнстві/Ісламі. Тоді як щодо всих інших наших
свят Місяць у них ігнорується. Очевидно, на наших побратимів
теж могутній вплив наклав розрахунок Пасхи у православних християн.
Але ж, до всього, дата Великодня у такому випадку буде «бігати»
в межах більше як цілого місяця по нашому Колодару…
До
того ж сенс Великодня – ВОСКРЕСІННЯ ПРИРОДИ, а вона воскресає
у нас остаточно саме у середині Квітня! І зовсім не залежить
це від Місяця.
Але
найважливіше те, що в Календарі Учителя на 10991-й рік Великдень
стоїть саме 14 квітня, а повний місяць цього року був 30 березня
у шостак, тобто Великдень мав тоді бути (якщо слідувати логіці
хмельничан) 31 березня – на два тижні раніше! Тобто така самодіяльність
є грубим спотворенням духовного спадку Учителя, що ніяк не сприятиме
єдности серед рунвістів і авторитету Засновника РУНВіри.
Натомість
вже років 5 тому збиралися рунвісти, котрі досить глибоко розбираються
в календарних системах, в астрономії тощо, і на тому зібранні
було домовлено, що Великдень святкувати потрібно четвертої неділі
після Рівностояння дня й ночі (рівнодення), тобто ТРИ ПОВНИХ
ТИЖНІ ВІД РІВНОДЕННЯ. Це й було затверджено на Свяраді в Богоявленському.
І тоді дата Великодня має припадати у різні роки на день від
10 до 18 квітня, тобто практично у НЕДІЛЮ, НАЙБЛИЖЧУ ДО 14 КВІТНЯ.
Однак
потім, пізніше, коли наші шляхи з «Богоявленським» об’єднанням
розійшлися, там раптом вирішили (і я цього не знав!), очевидно
для спрощення, аби не рахувати від весняного рівностояння, святкувати
Великдень запросто другої неділі квітня. Таким чином вийшло,
що цього року одні святкують Великдень 17 квітня, а інші – 10
квітня.
Проте
таке спрощення, по-перше, робить дату Великодня у різні роки
в проміжку від 8 до 14 квітня, що не конче все ж є датою, ближчою
до 14 квітня. По-друге, ми «прив’язуємо» дату Великодня не до
астрономічної (природної!) точки рівностояння дня й ночі, а
до 1 квітня Григоріанського (християнського!) календаря. А це
1 квітня у свою чергу «прив’язане» до початку їхнього року 1
січня (яке, за одними даними, просто було римлянами взяте «зі
стелі», а за іншими, – це дата «обрізання» Ісусового). Ось така
ось «простота» виходить…
Але
це питання треба вирішувати і щонайскоріше.
Хто
як думає?
р.
Яромисл ІВАЩЕНКО
|
|