...Бо се ж ми походимо вiд Дажбога...

Рідна Віра

Згадаймо

Число 22
Червень 11004 р. Д.

Напишіть нам

Незалежне Iнтернет-видання. Київ.
    Життя РУНВіри
    Документально
    Досліджуємо МАГА ВІРУ
    Вчення РУНВіри
    Проповідь
    Знай наших!
    Поезія
    Думи мої...
    Радимо задуматись
    Так має бути
    Про наболіле
    Нагально
    Події
    З приводу
  А насправді було так
    Між іншим
    Бувальщина
    Варто знати
    Обережно, отрута!
    А чули, що...
    Нам пишуть
    Народ сміється
    Головна сторінка

 

35-ій річниці народження Гії Гонгадзе присвячується

ФІЛЬМ ГЕОРГІЯ ГОНГАДЗЕ «ТІНІ ВІЙНИ»

ПЕРЕДІСТОРІЯ

АріїМи сидимо у моїй кухні і сьорбаємо міцний чай без цукру. Навпроти мене сидить Гія і по праву нової людини розповідає, а я уважно слухаю. Георгій говорить, що нещодавно повернувся з «гарячої точки», там він збирав матеріали для свого нового фільму, який планує закінчити у Києві. Розповідає, що бачив там, що пережив, як був поранений і як повернувся в Україну.

Неважко здогадатися, чому людина потрапляє на війну. Зазвичай там опиняються через проблеми з кримінальним кодексом або тікають туди від сім’ї... Таких більшість. І лише дослідники життя потрапляють туди не випадково, бо тікають туди хіба що від самих себе. Гія поїхав в Абхазію знімати свій перший документальній фільм «Біль моєї землі», а вже зараз робить фільм про хлопців, які воювали на боці грузинів.

* * *

Мати Георгія про сина: «На 40-ий день після смерті батька Гія поїхав до Сухумі. Він давно хотів зняти документальний фільм про війну в Абхазії. Я продала одному дуже багатому бізнесмену автомат, який лежав у будинку з часів повалення Гамсахурдіа. На виручені гроші Гія дістав відеокамеру й знімав матеріали для фільму «Біль моєї землі».

«Абхази дуже підступні. Тому вони і не воюють, – розповідає Гія. – Насправді замість них воюють чеченці, вірмени та росіяни. Є там і прихильники Звіада. Участь російського Чорноморського флоту у цьому конфлікті навіть не приховується.

Коли «Мхедріоні» (військові формування, які перебрали на себе функції армії – прим. автора.) перетнули кордон з Абхазією і взяли Сухумі під свій контроль, то абхази втекли до російського кордону, там перегрупувалися, на допомогу їм з’явились козачки, підтягнулись чеченці (чеченці в цій війні воювали на боці Абхазії – прим. автора) і створили повноцінний фронт по річці Гуміста. Звідкись узялась важка артилерія і літаки. Почалась важка позиційна війна.

Вирішили вести переговори. Грузинське керівництво домовилось з абхазцями про перемир’я, разом вирішили відвести важку артилерію та техніку з фронту. У цей момент усі війська, що воювали за сепаратистів, пішли у наступ. Грузини, не маючи чим захищатися, не витримали. У Сухумі горіло багато будинків, вщент згорів архів відеоматеріалів. Я бачив цей наступ. Багато хороших хлопців загинуло, моїх знайомих, друзів, «братів». Так закінчились переговори грузинів з абхазцями про мир. Після того, як грузинські війська залишили Абхазію, на її території почався геноцид грузинів і місцевого населення. Факти геноциду визнала навіть російська держава».

Війна виявила протиріччя, які існували в самому грузинському суспільстві. Джаба Іоселіані та Кітовані, ті, хто скинув Звіада Гамсахурдіа, потребували політичної підтримки, бо в минулому мали проблеми із законом і не хотіли виглядати злодіями, які захопили владу. Вони змушені були запросити Шеварднадзе задля політичного прикриття. Шеварднадзе, у свою чергу, після війни позбувся їх, відправивши під різними приводами до в’язниці.

РОБОТА НАД ФІЛЬМОМ

Наступного дня Георгій бігав Хрещатиком і фільмував перехожих. На руках у нього вже були касети із зйомками зі Львова та Абхазії. А вже за день ми сиділи разом у центрі Києва, в офісі одного відомого продакшна, та «клеїли» з різних касет фільм. Гія голосно коментував відео: «Ці хлопці загинули. Я їх дуже добре пам’ятаю. Справжні чоловіки! Тут потрібно поставити...»

Фільм було зроблено за кілька днів.

Якось зранку Гія поїхав у Бориспіль, мали передати щось із Грузії. Із Тбілісі передали грузинський коньяк. Пам’ятаю, як Гія ходив по офісу і ставив під стіл по пляшці коньяку тим, хто працював над фільмом. Це була така собі премія.

ФІЛЬМ

За задумом Гонгадзе, фільм мав розповідати про підрозділ «Арго» (УНА-УНСО), підрозділ, який воював у війні 93-ого року в Абхазії, у війні Грузії за територіальну цілісність і суверенність.

Все що вдалося Гії, – це задокументувати цих людей. За кадром залишились їхні долі, смерть деяких із них на війні. Зі зрозумілих причин, у фільмі не йдеться про прізвища та імена.

Фільм виявився надто пафосним, але у ньому все ж вдало передана атмосфера війни та «надірваності» буття на ній. Відчувається, що автор глибоко пережив трагедію свого народу, глибоко розуміє мотиви вчинку унсовців.

У фільмі зроблено наголос на втручання Росії у внутрішні справи Грузії у цій війні. Я не пам’ятаю, щоб хтось із посадових осіб Росії вибачився перед Грузією за участь Росії у конфлікті та за потурання абхазькому сепаратизму.

Залишився без уваги і сам фільм Гії. Фільм пам’ятають лише ті, хто особисто знав його учасників, пам’ятає загиблих в Абхазії, товаришував з Гією, спостерігав його нелегку, але веселу вдачу.

ВИСНОВКИ

У чому полягає феномен Георгія Гонгадзе? Багато хто зараз міркує над цим.

Дехто згадує його по нетривалій роботі на СТБ, дехто пам’ятає по роботі з покійним Кривенком у Львові, та всі дивуються, як смерть такої маловідомої людини могла спричинити такий великий скандал. Але вже зараз важливий не скандал. Важливо те, що Гія бачив свою кар’єру у площині добра, у площині боротьби за свободу. У Георгія був свій кодекс честі, якому він був фанатично відданий і який відповідав його грузинсько-українському темпераменту. Він був щасливою людиною. У нього була своя мета – працювати на себе і на Україну, і він був вартий її.

Гія був із тих хлопців, які заради перемоги підуть на все. Можливо, неперебірливість у засобах задля досягнення мети його і згубила. І уникнувши смерті на війні в Грузії, він зустрів її десь тут, на київських пагорбах.

Думка знайти фільм «Тіні війни» і передивитись його ще раз з’явилась у мене після того, як я побачив фільм Андрія Шевченка «Обличчя протесту», який розповів про акцію 2001 року «Україна без Кучми». Справді, в цих двох фільмах є свої паралелі.

Якщо уважно продивитись обидва фільми, то важко не помітити, що ті самі люди, які допомогли Грузії у важкі часи, в Україні за часів Кучми борються за правду, здійснюють вчинки – принаймні, варті уваги, сідають у тюрму за ці вчинки. І пророчими в цьому сенсі звучать слова Гії у фільмі: «Будучи героями в Грузії, на яких молиться весь народ, вони ще не знають, що для багатьох в Україні їхній вчинок залишиться незрозумілим».

Я особисто вважаю, що акція «Україна без Кучми» завершилась все ж поразкою. Припускаю, що в житті, можливо, поразок більше, ніж перемог. Але хіба не поразки роблять сильну людину ще сильнішою, а слабку ще слабкішою? Тому варто зауважити користь від поразок. Все ж не варто до них звикати, бо ті, хто втомився від поразок, не бачить майбутніх перемог і тому починає робити ревізію своїх поглядів, переоцінку цінностей. Потім людина опиняється не у своєму оточенні. Прикладів цьому аж надто багато.

«Спливає час. У кожного народу своя війна, свої сторінки у книзі життя, перегортаючи які, люди почасти проливають багато крові і сліз. Знаю по собі – на війні все простіше. Відомо – де друг, а де ворог. На шанцях немає місця фальші і лицемірству. Тут ціна твоєму власному життю дорівнює ціні життів всіх тих, хто стоїть поруч. І навпаки.

Чи усвідомлюємо ми, що в гонитві за добробутом ми часто плутаємо друга з ворогом, добро і зло, забуваючи при цьому, хто ми є, для чого ми прийшли в цей світ» («Тіні війни», Георгій Гонгадзе, 1993–1994 рр).

Анатолій КУЧЕРЕНКО, сучасник Гії