ЗУСТРІЧІ
Людська
доля дивна, мінлива, примхлива, непередбачувана. Буває зненацька
якийсь випадок чи зустріч повертає твоє життя в інше русло.
Неждано-негадано і мене, Святополка Гайдамаку, киянина з діда-прадіда,
закинуло жити й творити на далекий Хутір, в лісові нетрі. Видно
коливання хвиль пращурівського імені й сколихнуло в генах київського
бешкетника тугу за красою первозданної природи, яка пензлем
вихлюпувалася на полотно. Виріс художником.
А
Святополком мене назвала матуся. Вона кохалася в старовині і
понад усе любила все своє, рідне.
–
Святополк Окаянний, – спробував заперечити татусь.
–
На чиєму возі їдеш – того й пісню співай. Переміг би Святополк,
і Ярослава б монахи-літописці нарекли Окаянним. Кияни ж недарма
любили Святополка і горою за ним стояли. Того, хто рідне не
цінував і не обороняв – народ би не піддержував. Дивно мені
ще, як можна нехтувати гарним рідним іменем тільки тому, що
його колись носив хтось комусь невгодний! Мій син буде носити
українське горде княже ім’я і ніхто ніколи не гукне йому: «Колька!»,
а комусь при цьому не промайне думка: «Цікаво, а в якому
боку та колька?» Ім’я повинно окрилювати, підносити людину,
а не принижувати
Минулої
зими повертався від друга електричкою. З великої задуми вивів
мене щебет сусідки, яка з захватом розказувала попутниці про
якийсь Хутір, життя на ньому міщуків, хати-пустки. А я шукав
майстерню.
–
Хутір? Хутір! Гм… та це ж чудовий, недорогий вихід. Природа-натурщиця,
цікаві типажі, пристойне товариство. Треба знайомитися, – промайнуло
в голові, та тільки вже Київ.
Ледь
не загубив жіночок в натовпі, засліплений яскравим зимовим сонцем
і білизною вночі упалого снігу, який тисячоголосно, весело порипував
під ногами натовпу. Зимове сонечко не завадило морозу голками
впиватися в тіло.
Жіночки
почимчикували до тролейбуса. Слідком за ними і собі запхався
в переповнений транспорт. Зроду нерішучий з чужими, вибираю
мить для знайомства. Одна з них пильно вдивляється в замуроване
морозними візерунками вікно і звертається до двох юних вродливець:
–
Дівчаточка, скажіть, будь-ласка, яка це зупинка?
–
Что ето ана гаваріт? – зневажливо-нехтуюче переглядаються ті.
–
Ти что-то поняла?
–
Откуда? – презирливо стинає плечима друга.
–
Що-що? – раптово спалахує жіночка – То ти так нас на нашій землі,
зайдо, зневажаєш? Незугарне ввічливо перепросити, що не розумієш
мови, в чому, до речі, сумніваюся. А якби оце ми в Москві отак
себе по-дикунському вели? Що б то було? Не здогадуєшся? Хоча,
хтозна, чи ти чуже, а чи твоя мати десь тут в селі не гарує
так, аж світу білого не бачить з утоми, щоб її доня стала покручем,
який свого цурається і забув, як вила звати.
–
А що Ви думаєте, останнє ймовірніше, – озивається хтось попереду,
– а про Москву, що там роблять всім вже відомо. Он сусіда поїхав
туди і не вернувся. Схопило серце, господар, що рідко зустрічається,
був добрий, визвав швидку. Ті приїхали і заявили: «Хохлов не
лечим!» Як не умовляв господар і гроші давав – не допомогло.
Помер сусід мій і поховали його там.
Пересіли
в трамвай. Жіночки поставили чималенькі клунки в куточок, стоять
коло них і стиха розмовляють про своє. Вже заспокоїлися. Знову
набираюся духу для знайомства. Аж раптом, ні сіло, ні впало,
одна з високих мужоподібних московок, що стояли поруч, як бевкне
на весь трамвай обурливо: «Понаєзжало с Западной і чєво ім
здєсь в нашем Кієвє надо? Єдут і єдут сюда! Сідєлі б в своєй
западенщинє…»
Ще
не зовсім очунявши після сутички в тролейбусі, жіночка починає
з подиву безпорадно зіпати ротом, набираючи повітря і червоніючи.
–
І то правда, понабігали сюди вовки з тамбовських лісів, – зненацька
для самого себе чую свій голос.
–
Слухай, ти, тамбовська вовчице, – здобувається на слово жінка,
– я зі Сходу, а не Заходу. Даремно думаєш, що в нас всі на пси
перевелися, є ще повно порядних людей, що свого не цураються
на своїй землі в угоду заволокам.
–
А я тобі от що скажу , – додає її супутниця, – українець по
всій Україні в себе вдома, а не «понаєзжалі». Київ був, є і
буде наш, а не ваш! Дякую добродію, що ви є такий, – повертається
до мене.
Зав’язалося
знайомство. Мене запросили на каву до їхньої сестри, куди й
везлися ті сакви. П’ємо запашну каву. Нитку розмови без кінця
перериває господиня – вона весь час записує на магнітофон українські
гарні пісні, які вряди-годи лунають з радіо.
–
Оце, як каже мій син, створюю собі віртуальний простір для втечі
з україножерного реального. Облуда, скрізь облуда! Від себе
не втечеш, та без короткотривалих втеч серце з розпуки розірветься.
Назавтра,
взявши гроші та документи, вирушив з жінками на Хутір. Мої супутниці,
які вже намилувалися столицею, на вокзалі чекали потяга сумні
і невеселі. Видно було, що розпач і безвихідь заволоділи ними:
плечі опустилися, зажурено поникли голови. Перехожі зупиняли
на них співчутливі погляди. Декілька раз повз нас пройшов помалесеньку
невисокий негр. Незабаром непомітно затесався до нашого гурту
і лагідним голосом запросив нас прийти до їхньої громади, знайти
розраду «во Христі».
–
Христос любіт Вас, – звернувся московською.
–
Ой, що любить – то любить, – стрепенулася пані Мирна (це вже
потім взнав, що її звуть мирною сусідкою), – тисячу років удавом
стискує нашу Вітчизну ця любов та нищить все живе і гарне в
душах та природі.
Негр
одноманітно-занудливо почав доводити своє.
–
Звідки ти, синку, приїхав? – перебила його пані Мирна.
–
Нізвідки. Я з під Немирова. Мама в мене українка.
–
Ну а батько? Тут залишився?
–
Батько, – знітився хлопець, – там складна історія, – знизав
безпорадно плечима, забігав очима.
–
Куди вже складніша! Не ображайся і не гнівайся, синку, на мої
слова правдиві. Знаємо ті історії: вчився, любився, дитя пристарався,
прийшов час – додому подався. «Кохайтеся
чорнобриві…» ще ж коли казав Тарас.
–
Синку-синку, а чому ж ти так своє рідне не любиш і не шануєш?
Мову матері зневажаєш? Чи є ж в тебе інша Вітчизна? Батькова
сторона і рідня відцуралася тебе, мати ж, попри всі перешкоди,
виростила тебе, землиця наша вигодувала. Ріднішого берега в
тебе не буде – тулись до цього.
–
Христос для всіх притулок!
–
Поки живеш, дитино, шануй земну Вітчизну.
–
Я про це подумаю.
–
Вчись, працюй, синку, а не агітуй за секту.
–
А я вчу англійську на курсах.
–
От-от, будь-яку, тільки не рідну!
–
А все ж Христос любить Вас, – заводить парубок знову, – він
за Вас постраждав, на хресті висів, мучився, кров свою пролив.
–
За той день, що висів, за ту кров, що пролляв – ріки крові наточили
його послідовники. Скільки народу і народів з хрестом в руках
винищили, природи безневинної – і це не кінець. Чи ж не завелика
ціна за ті страждання?
–
Люди самі винні! Якби Єва не їла яблука, то не було б страждань,
– із запалом вигукує негр, – і жінки б в муках не родили, –
додає переможно.
–
Найлегше все зіпхнути на козла-відбувайла, – сміється попутниця,
– а може яблуко не варто було садити, хоч це й іносказання?
Синку, фізіологію треба знати. Все живе в муках родиться, хоча
багато хто яблук на дух не переносить. Скотина тоді чого мучиться?
–
Через Єву й її Бог покарав.
–
Невинна скотина й не розуміє за що її муки. Бог милосердний
і не буде змушувати всіх страждати через одну непомірковану
жінку.
–
Знаєте що, – говорить хлопець, – візьміть адресу і приходьте
до нас, там є кому з Вами посперечатися і пам’ятайте, що Христос
любить Вас, – востаннє засміявся білозубо і зник.
Поки
чекали потяга, до нас ще підходив маленький, як дитина, китаєць,
потім араб. Всміхалися привітно, тицяли адреси, літературу,
подовгу переконували.
–
Це видно, як Путін їх з Росії вигнав – вони сюди приїхали. І
йде люд, в душі якого все рідне вбите, до них за порадою і розрадою.
–
Боже, Боже! Чи ж відродиться коли Україна? Такий занепад і духовна
руїна! Чи ж зникнуть та переведуться покручі з перевертнями!
– скрутно хитає головою жінка.
–
Відродиться! – стверджує пані Мирна, – і переведуться перекинчики,
пропадуть. Ось купила в букіністів на Петрівці Й. Терелю, де
є літописна згадка про тисячолітнє прокляття 1000 волхвів. Пропустила
п. Мечислава те, що сказали волхви – відродиться Рідна Віра
і засяє знову Київ банями 400 храмів. Значить було в нас наших
400 храмів, бо коли палили волхвів, то в Києві тоді була одна
тільки церква Іллі.
Тому
нам треба засукати рукави і будувати Храми, вірніше, відновлювати
їх. Та засівати в душі українців Рідну Духовність, а не чужинську
облуду.
Святополк
ГАЙДАМАКА